Certificat d'eficiència energètica
Aquest article detalla les últimes novetats notarials respecte de la nova normativa de certificació energètica.
El passat 1 de juny, el govern va aprovar, mitjançant el Reial decret 390/2021, un nou procediment per a la certificació de l'eficiència energètica en edificis. Amb això, l'actual òrgan de govern busca adequar-se a les noves directrius i polítiques europees que es demanen des de la UE per, principalment, millorar i avançar en una major eficiència energètica arreu del continent europeu.
Què suposa aquest nou decret?
Bàsicament, un conjunt de millores tècniques respecte al procés d'elaboració i emissió del certificat d'eficiència energètica en edificis.
I pel que fa a la pràctica notarial?
Quant a la pràctica notarial, que és la que ens incumbeix en l'actual article, la clau és saber si les aclariments que facilita el certificat d'eficiència energètica (CEE) són una informació d'interès de caràcter privat o públic, ja que d'això depèn la seva disponibilitat.
Per a això, podem especificar que la nova Directiva UE es refereix a qüestions d'ordre tècnic com ara: Una nova versió del contingut del certificat d'eficiència energètica, acompanyada de millores procedimentals i de qualitat, i finalment, l'obligatorietat per a entitats immobiliàries que respecte dels béns immobles que lloguin o venguin, hauran d'ensenyar sempre el certificat en qüestió.
Per tant, amb el que s'ha comentat anteriorment, cal dir que la finalitat serà de caràcter privat i per això, amb incidència en el pla documental i contractual respecte de la pràctica notarial, no canviarà, seguirà sent la mateixa: Proporcionar determinada informació al client.
Suposat l'anterior, hi ha canvis en matèria d'aplicació?
En aquest cas, podem afirmar que en cap cas la llei imposa que el certificat d'eficiència energètica (també l'etiqueta del mateix) sigui obligatori afegir-lo a un procés o document de caràcter notarial. En canvi, sí que s'haurà de lliurar el CEE quan existeixi el primer contacte respecte a la contractació.
Un cop dit això, afegim a continuació diversos canvis tècnics que sí que s'han introduït amb la nova normativa:
- S'elimina l'exempció respecte de l'ús limitat en el temps.
- Continua vigent l'exempció dels locals per a ús industrial.
- Es manté l'exclusió en els supòsits de donació o extinció de condomini.
- Es manté l'exempció d'aquelles parts d'un edifici respecte de les quals no es pot parlar de recinte habitable.
- L'Administració podrà obligar a obtenir un nou certificat i registrar-lo.
- Es manté el temps vàlid de deu anys, menys quan es tracta de la qualificació G, que passa a ser de 5 anys.
- Es constitueix el Registre Administratiu Centralitzat d'informes d'avaluació energètica per a tots els edificis.
I des d'un punt de vista notarial: Què fer respecte a l'escriptura?
En aquest punt, podem dir que les omissions respecte a l'escriptura notarial podran incórrer en sancions previstes en el nou Reial decret, però no han d'impedir en cap cas l'atorgament de l'escriptura de compravenda o transmissió onerosa si l'adquirent, que és el destinatari i beneficiari de la informació que facilita el CEE i l'etiqueta, presta el seu consentiment al respecte.
Hi ha canvis substancials, doncs?
Podem dir que la nova normativa ha suposat alguna novetat per a la pràctica notarial relacionada amb els certificats energètics, però sense avenços realment destacables o profunds.
Necessites més ajuda? Si necessites comptar amb una notaria a Barcelona pots contactar-nos i et respondrem tots els dubtes que tinguis respecte al certificat energètic i el que suposa a nivell notarial.